Hur man lägger till ett “Input” innehållsblock

“Single Response”-frågor representeras av innehållsblocket “Input” i menyn. Typen av single response-fråga väljs efter att “input” innehållsblocket har lagts till på en sida. På en sida, håll muspekaren under det befintliga blocket (på en ny sida kommer detta block att vara ett “Mixed” innehållsblock).

blob-1.pngCreate A Single Reponse Input Question_01.png

Genom att välja ikonen “Input” läggs ett nytt block till på sidan.

Under “Question”-rutan finns en rullgardinsmeny med alternativen “Number”, “Short Text”, “Paragraph” och “Math”. För denna typ av fråga, välj “Math”. Valen i rullgardinsmenyn påverkar gränssnittet i fliken Answer Key.

Input Gif_Math-1.gif

Tagga lärandemål
Varje aktivitet i ett OLI Torus-projekt ska taggas med ett lärandemål. För mer information om hur man skapar, organiserar och kartlägger lärandemål, se Objectives.

Redigera frågor och svar
Att skriva in frågeuppmaningar
Fliken Single Response “Question” är där frågor och svar som visas för studenterna anges. “Question”-rutan är där frågeuppmaningen skrivs in och visas som frågan i aktiviteten.

Konfigurera svaret
Bedömningsmetod
En rullgardinsmeny gör det möjligt för frågan att bedömas automatiskt eller manuellt av instruktören. Automatiskt bedömda aktiviteter registreras i betygsboken baserat på svar som tolkas utifrån de parametrar som anges i Torus. Aktiviteter som manuellt bedöms av instruktören kommer inte automatiskt att föras in i betygsboken.

Grading Approach GIF.gif

Använda LaTeX-tangentbordet i Torus
För Math Single Response-frågor används LaTeX för att korrekt formatera ekvationen. Det rätta svaret kan skrivas in eller kopieras och klistras in från en extern LaTeX-formaterare.

Torus har ett växlande tangentbord på skärmen som också kan användas. För att växla tangentbordet, hitta tangentbordsikonen på högra sidan av svarstextfältet. Studenterna har möjlighet att använda LaTeX-tangentbordet för att skriva in sina svar.

Create a Mathematical Input_01.gif

Anpassa feedback
Målinriktad feedback är alltid valfritt.
OLI Torus tillhandahåller automatiskt texten “Correct” för ‘korrekta’ svarsalternativ och “Incorrect” för ‘felaktiga’ svarsalternativ. För att ändra dessa, skriv eller kopiera och klistra in ny text i respektive ruta.

Målinriktad MCQ-feedback
OLI Torus tillåter målinriktad feedback. Målinriktad feedback används för att ge detaljerad feedback för ett särskilt svarsalternativ. Alternativet att lägga till målinriktad feedback visas under rutan “Feedback for incorrect answers”.

Målinriktad feedback för math single response-frågor liknar LaTeX-tangentbordsinmatningen ovan. Om det finns ett felaktigt svar som studenter ofta kommer fram till på grund av ett vanligt misstag, kan målinriktad feedback hjälpa till att förklara felet i processen för studenten.

Create a Mathematical Input_02.png

Målinriktad feedback är alltid valfritt.

nnehållet är hämtat från OLI Torus hjälpsida.